I dag tirsdag 18. januar lanseres Google Veksthus: WeStart, et nytt initiativ i Norge. Over 1.000 norske kvinner har meldt seg på det som vil være et av Norges største digitale arrangement for kvinnelige gründere. Arrangementet markerer startskuddet for Google, ODA-Nettverk, SHEconomy og DigitalNorways felles innsats for å øke andelen kvinnelige gründere i Norge.
En rapport publisert av Global Entrepreneurship Monitor på tampen av 2021 viser at kun fem prosent av norske kvinner i alderen 18-64 år ønsker å starte sin egen bedrift. Det er fjerde lavest blant de 38 landene i OECD. Samme rapport slår fast at norske kvinner har lavest tillit til egne evner til å starte egen bedrift sammenlignet med alle andre land i undersøkelsen. I tillegg viser tall fra SSB at kun én av fem nye bedrifter er etablert av kvinner.
– Noen av barrierene som står i veien for at flere kvinner blir gründere er mangel på nettverk, mentorer og kvinnelige rollemodeller, ifølge undersøkelser fra Innovasjon Norge og Regjeringen. Derfor er behovet stort for en styrket innsats, mener norgessjef i Google, Tine Austvoll Jensen.
– Norge trenger nye løsninger og ideer for å løse fremtidens utfordringer. Derfor trengs det også flere kvinnelige gründere til å delta i utviklingen. Siden vi allerede henger etter, og vi vet at kvinnelige gründere også rammes ekstra hardt økonomisk av koronapandemien, ønsker vi å bidra til å endre denne negative trenden ved å inspirere og hjelpe flere kvinner til å ta steget med å starte egen bedrift, sier Austvoll Jensen.
Skal skape nye rollemodeller
På lanseringsarrangementet WeStart vil deltakerne få inspirasjon fra toneangivende kvinnelige gründere, toppledere fra næringslivet og politikere. Etter lanseringen vil 30 gründere bli plukket ut av Google, ODA-Nettverk, SHEconomy og DigitalNorway til å delta i et åtte ukers gründerprogram, hvor de vil bli rustet med verktøy for å komme i gang med å realisere ideen sin.
– Det er mye kunnskap, driv og potensial blant norske kvinner. Utfordringen ligger i å bryte med myter og normer, og gi plass til gründerskap som sentralt middel for omstilling og vekst. Med WeStart frontes de ekte historiene fra kvinnelige gründere, og kunnskap deles gjennom nettverk, undervisning og inspirasjon, sier Austvoll Jensen.
Dette er et av de første store initiativene Google gjør overfor norsk næringsliv.
– Google Veksthus: WeStart er viktig for likestilling innenfor gründerskap, men også for de drømmene som ellers ikke kommer til live og det økonomiske potensialet som man går glipp av. Målet med initiativet er å skape en relevant plattform for kvinnelige gründere, inspirere flere til å starte egen bedrift, eller å få motet til å ta sin eksisterende bedrift til neste nivå, forteller Austvoll Jensen.
Fakta:
• WeStart er en virtuell konferanse med over 1.000 påmeldte kvinnelige gründere.
• WeStart avvikles digitalt tirsdag 18. januar fra klokken 9. Etterpå blir 30 gründere utvalgt til et åtte ukers gründerprogram, som begynner 8. februar.
• Følgende er en del av WeStart: ODA-Nettverk, SHEconomy, DigitalNorway og Google.
FLERE SAKER
Black Week: Fire av 10 har funnet bilen bulket på parkeringsplass
Vil ha bedre forutsigbarhet for HV-soldatene
Nye krav: Nå skal vi kildesortere mer på jobben