Bruktbilhandel kan by på utfordringer og i verste fall konflikter og frustrasjon mellom kjøper og selger. I en fersk undersøkelse svarer nær fire av ti (37prosent) at de har opplevd en konkret utfordring etter å ha kjøpt eller solgt bil.
– Kontrakter, eierskifte og betaling har lenge vært en tungrodd oppgave for mange bilkjøpere. Betydelige summer skal overføres, forsikringer skal tegnes – og hvordan blir du sikker på at alt er i orden? Dette kommer nå NAF og Vipps med en ny og enkel løsning på, forteller Espen Andreassen i NAF.
Enklere og tryggere
– Vi har klart å løse dette på en supersmart måte. Bruktbilkjøp blir ikke enklere og tryggere enn dette. Eierskiftet skjer når betalingen er gjennomført og pengene er på selgers konto. Da omregistreres bilen automatisk, fortsetter Andreassen.
Oppgjøret skjer gebyrfritt via Vipps og dokumentene signeres digitalt med BankID.
– Vipps er til for å forenkle hverdagen til folk og bedrifter. Folk kjenner Vipps og stoler på betalingsløsningen. Derfor føles bilhandelen tryggere for både kjøper og selger ved at betalingen skjer samtidig som kontrakt og eierskiftet hos Statens vegvesen signeres, sier Ninni Høver i Vipps.
Kjøper kan da være sikker på at bilen er registrert i sitt navn, og selger kan trygt gi fra seg nøkler med betalingen inne på sin konto. Overlevering av nøkler og kjøretøy bør skje samtidig som betaling og gjennomføring av eierskiftet.
Feil og manglende service
De to vanligste årsakene til at det oppstår problemer ved bruktbilkjøp er ifølge Norstat-undersøkelsen at bilen viser seg å ha alvorlige feil, eller at serviceintervallene ikke er fulgt opp. Feil opplysninger i annonsen er også en gjenganger.
– Bruker du kjøpekontrakt med Vipps har du ryddet usikkerhet rundt papirarbeidet og betalingen av veien. Men husk at du alltid bør undersøke bilen grundig før du kjøper. Prøvekjør alltid, og ta gjerne bilen inn på en sjekk på et verksted, sier Andreassen i NAF.
Han understreker at det også er viktig å sjekke at bilen ikke har heftelser.
De fem vanligste problemene ved bruktbilkjøp:
– Bilen viste seg å ha alvorlige feil/ havarerte etter kort tid (7 %)
– Servicehefte manglet/ serviceintervallet var ikke fulgt (7 %)
– Selger ga feil opplysninger i annonsen (utstyr / egenskaper / årsmodell el.) (5 %)
– Bilen hadde hatt en stor skade som selger ikke opplyste om (5 %)
– Selger ville ikke omregistrere bilen før kjøpesummen var mottatt (3 %)
Undersøkelsen er gjennomført fra desember 2021 til januar 2022 med 1.504 respondenter.
FLERE SAKER
Black Week og jul: Posten godt forberedt til høysesongen
Tidsklemma og utstyrspress hindrer oss i å komme oss ut oftere
På tide å sende julegavene? Denne uka går de første fristene ut