Det er mange veier og mange valg som fører til en fruktbar karriere som billedkunstner, og Marit Geraldine Bostad fra Horten, har valgt sine steg med stort hell. I 2009 hoppet hun av en sikker karriere som art director, for å satse på sin egen selvutvikling, sin egen drøm – om å kunne bli kunstmaler.
Det ble et slags sannhetens øyeblikk, å tørre fullt og helt å gi seg hen til sin indre stemme. Helt siden Marit Geraldine var ferdig utdannet art director, har hun kjent på den sterke dragningen mot maleriet. Det ble en ventilator i det styrte, kommersielle arbeidet hun gjorde gjennom nesten ti år i reklamebransjen i Oslo.
Uten tradisjonell kunstutdannelse, og tøff konkurranse hjemme i Norge, søkte hun etterhvert med sine malerier til utlandet. I 2015 kom hun gjennom nåløyet til «The Other Art Fair» i London for første gang.
Hun ble igjen antatt i 2017, og denne gangen ble hun valgt ut av Saatchi Arts sjefskurator Rebecca Wilson, som en av «four must see artists» av 130 «emerging» kunstnere som deltok på utstillingen i London. Hun ble vurdert for det hun gjorde, og det ene galleriet og kunsttidskrift etter det andre, tok kontakt for å samarbeide med vestfoldkunstner Marit Geraldine Bostad.
Interessen fra samlere og gallerier har vært stor, og Marit Geraldine har hatt nok å gjøre med å dekke behov i London, New York, Los Angeles, Paris, Brussel og til og med Dubai. Separat- og kollektivutstillinger, kunstmesser og samarbeid med kuratorer og interiørdesignere.
Hun har tilbragt mye tid i utlandet de side 6 årene. I 2018 ble hun invitert til et 6 ukers kunstneropphold på MANA Comtemporary i New York hos kunstsamleren Eileen Kaminsky (ESKFF) Listen er i dag lang over gallerier i utlandet hun jobber tett med.
I 2017 tok det anerkjente galleriet Madelyn Jordon Fine Art, Marit Geraldine inn under sine vinger, og i disse dager deltar hun på sin fjerde utstilling med galleriet. Samme måned som Marit Geraldine debuterer hos Gulden Kunstverk, er hun med i tre andre utstillinger samtidig, to i London og én i New York.
Kunstlivet roet seg noe ned med korona-pandemien, Marit Geraldine måtte faktisk gjøre helomvending på to store kasser som ankom Gardermoen med malerier på vei til utlandet, da verden stoppet opp i mars 2020. Ikke lenge etterpå startet dialogen og planene om hennes første utstilling på Østlandet for alvor. Ja, i Galleriet på Gulden Kunstverk.
Håp skuffer ikke – fordi det har ikke lovet noe
Isolasjon og lockdown, kanselleringer og utsettelser og en vedvarende pandemi førte til ideen om en ny utstilling med håp i sikte.
Marit Geraldine Bostad fornyet forbindelse med omverdenen i en friere tilnærming til abstraksjon, og resultatet ble en serie malerier som danner kjernen i utstillingen «Hope Island». Håp er en nødvendighet for at verden skal komme videre når alle tilpasser seg, lærer en ny måte å være på og navigerer gjennom de nye realitetene i livet etter pandemien.
Kunstverkene hennes skapes i en spontan prosess, i skjæringspunktet mellom det bevisste og det underbevisste. Selv beskriver hun sin praksis som en form for terapi; en måte å koble ut en ytrestyrt verden på, og å være til stede i øyeblikket. En samtale, et menneske, en stemning, en følelse – alle disse opplevelsene lagres. Det krever en egen tilstedeværelse å oversette informasjonen til et lerret. Og det krever en egen tilstedeværelse for å slippe taket i det bevisste.
Utstillingen teller 40-50 nye malerier utført i akryl på lerret, eller akryl på papir. Kunstneren vil være til stede på åpningsdagen.
FLERE SAKER
O helga natt – for en julekonsert
Jon Wold overrasket med «Verdiprisen 2024»
Gjentar suksessen med «min jul 2024»-konserter